23 september, 2006

San Francisco

I dag var min sidste dag i USA og jeg vågnede op i San Francisco efter en sen ankomst til The Greenwich Inn i går aftes og 4-5 afsnit af CSI:Miami på TV.

Min plan var at se om det var muligt at få en billet ud til Alcatraz, men jeg havde allerede kigget på nettet og set at der var totalt udsolgt, men jeg forsøgte nu alligevel men uden held.

Istedet hoppede jeg på et Bay Cruise ud under Golden Gate Bridge og rundt om Alcatraz og det var en success. En sådan tur tager 1 time i modsætning til 2-3 timer for en tur til Alcatraz - men jeg skal nu besøge Alcatraz på et eller andet tidspunkt i fremtiden.

Jeg gik lidt rundt i San Franciscos gader hvilket man bogstaveligt talt ret hurtigt bliver træt af pga. de mange stigninger. På min vandren kom jeg forbi Ghirardelli's chokolade fabrik som guiden på båden havde nævnt som en ting man skal se - eller rettere smage. Man kan følge fremstillingen af chokoladen fra rå bønne til færdigt produkt og der var et par ting at lære. Besøget blev afsluttet med en "Very Berry Sunday" som var lige det der skulle til på endnu en dag med sol fra en klar blå himmel.

Herefter var det tilbage til hotellet for at hente bilen og da jeg boede meget tæt på Lombard St. var det to hurtige sving til venstre og så op af bakken og ned af de berømte hårnåle sving - igen uden at skulle holde i kø.

Jeg havde stadig en halv tank benzin på bilen og der var betalt på aflevering med tom tank så jeg kørte ned at Highway 1 syd for San Francisco for at se hvor langt jeg kunne nå før jeg tilbage til lufthavnen. Netop som jeg kom ud for byen ændrede vejret sig og der kom en tyk tåge ind fra Stillehavet og slog temperaturen over på koldt - men ikke så meget at jeg ikke stadig kunne køre med callechen nede.

Da jeg nåede Santa Cruz, som jeg ikke rigtig kunne finde ud af hvorfor jeg kender ud over at det har ståeet på "modetøj" siden 80'erne, var halvdelen af benzinen og min tid brugt og jeg vendte rundt og to de store freeways tilbage lufthavnen hvor jeg nu sidder og venter på mit fly tilbage til hverdagen.

Da jeg drejede fra til lufthavnen tændtes advarselslampen for benzin, så det var ret godt timet.

Jeg var så heldig at komme igennem et større sikkerhedscheck, hvilket er helt fint og meget interessant når man har god tid. Jeg skulle først aflevere alt som ved et normalt sikkerhedscheck til gennemlysning, herovre skal man også af med sko og bælte. Derefter kom jeg ind i en maskine der pustede trykluft på mig og derefter angiveligt lugtede efter sprængstoffer og den slags. Også mine elektroniske ting blev checket en ekstra gang og udsat for en anden maskine der også lugtede efter sprængstoffer. Heldigvis var personerne der udførte dette snaksagelige så jeg fik en god forklaring på hvad det var de var igang med.

Dette er mit sidste indlæg skrevet på min tur i USA og jeg glæder mig til selv at få tid til at læse dem igennem for de 3 uger er gået hurtigt og alle ting er slet ikke sunket til bunds endnu. Når jeg tænker tilbage på de ting jeg har set og oplevet virker det lige nu som et stort virvar af indtryk og billeder - men hvor har det været godt at være afsted og hvor bliver det godt at komme hjem.