07 september, 2011

USA Vest 2011 - dag 11

Ud og opleve San Francisco, uden en helt præcis plan med med at par god mulige mål på radaren.

Rundt om hjørnet fra vores motel ligger en rigtig klassisk diner hvor de selvfølgelig også serverer morgenmad, her fik vi lagt bunden til en god dag i SF.

Vi gik, hvilket er en seriøs ting her i SF hvor der efter sigende der mere en 40 bakker og de er alle meget stejle, op af Steiner St. med næsen mod det område der hedder Mission. På vejen og på toppen af den anden bakketop vi passerede kom vi tilfældigvis forbi Alamo parken hvor holdte et kort hvil med udsigt til nogle meget kønne og typiske huse for San Francisco, jeg kom til at tænke på komedieserien Full House (kan ikke huske hvad den hed på dansk) og efter en hurtig søgning på internettet (dejligt at have data på sin iPhone herovre også) viser det sig at åbningssekvensen faktisk viser netop denne park og den række huse vi sad og kiggede på.

Videre op af endnu et par bakker og lidt snusen rundt fandt vi et af vores mål, Magnolia Gastro Pub and Brewery. Fantastisk lille sted med 14 forskellig hjemmebryggede øl på menuen, jeg nåede 2 og Else fik en hjemmebrygget root beer og et glas granatæble cider.

Herfra fik jeg ledt os på vildspor så vi endte ved et andet af vores mål end der faktisk var planlagt, på vejen kom vi forbi et fantastisk udsigtspunkt over byen og kunne se tågen rulle ind i bugten og omslutte Golden Gate Bridge.

Vi havde faktisk planlagt at tage i Castro Theater, en gammel biograf der viser både nye og gamle film. I denne uge viser de Gary Grant film og vi havde planlagt at se Notorius til 3-forestillingen. MEN jeg fik os let på afveje og vi endte ved bageriet Tartine i stedet.

Tartine er et fantastisk bageri hvor de bager det bedste brød på vestkysten og måske hele USA - de er nørder af samme karakter som Bo Bech og Claus Meyer når det kommer til brød. Se denne video for at fange lidt af stemningen.

Fordi jeg nu havde lavet helt om på vores planer spiste vi frokost på Tartine, rigtig rigtig godt og købte et par kager og lagde os op i en nærliggende park, fyldt med mennesker og nogle få der forsøgte at spille på bongotrommer. Dejligt at ligge og slappe af og nyde solen og få tiden til at gå indtil 7-forestillingen hvor de heldigvis viste Notorius endnu en gang.

Vi nåede også at udforske lidt af området, som er kendt for at der bor mange homoseksuelle og der hang også rigtig mange regnbuefarvede flag i området. Vi nåede et par hurtige drinks på en bar opkaldt efter Harvey Milk. De viste Lost in Translation på fladskærmene og selvom det var med undertekster fremfor lyd, så er det stadig en fantastisk film.

Afsted til Castro Theater som er en kæmpe gammel biograf, billet købes i en lille billet bod ude foran (som man ser på film) og alle film indledes ved at et orgel hæves op foran scenen og der spilles nogle numre med gammel filmmusik. Herefter var det sort/hvid film med Ingrid Bergman og Gary Grant og salen var godt fyldt. Filmen og biografen passede virkelig godt til hinanden og der var stemning af at være i biografen for 60-70 år siden.

Sidste mål for dagen var en anbefaling fra en af Elses kollegaer som kommer fra San Francisco og noget vi var noget spændt på, aftensmad på Burma Superstar. Det var tirsdag aften, kl. 21:15 og der var lang kø uden for restauranten, heldigvis var der god udskiftning lige da vi kom og det tog 5-10 min før vi kunne sætte os.

Virkelig god mad, vi startede med 2 salater; Tea Leaf Salad og Rainbow Salad. Kombinationer af ingredienser som jeg aldrig har oplevet og smag og præsentation var helt i top. Jeg forsatte med Chili Lamb med 4 slags chili og meget meget stærk og rigtig god. Else fik en god curry. En desert som nok er den underligste desert jeg nogensinde har fået, bread pudding med jello, sago gryn, vanillie is, søde bønner, brød, mælk og nogle ingredienser jeg ikke helt kunne bestemme. Præcis det jeg havde brug for oven på den stærke hovedret.

Nu ligger jeg på sengen godt mæt og skriver dette, vi skal til at finde ud af hvad vi vil ud og se i morgen, det er dejligt at være på ferie.

Vi købte et brød med fra Tartine og nogle oste i det nærliggende lokale marked Bi-Rite, så jeg glæder mig allerede til at skulle op og have morgenmad i morgen.

2 kommentarer:

1. Dejligt at læse hvordan en planlagt dag "skrider" lidt i planlægningen, men som så giver andre og måske bedre oplevelser. Godt øl og god mad er jo en vigtig del af det, at være på ferie, så godt at læse du finder de rigtige steder. Du er jo et "madøre" så godt du kan lugte dig frem til "det gode brød". Jeg har været i SF flere gange og at gå/køre rundt hvor turisterne ikke er i overtal er den rigtig måde at få oplevelser på. Jeg fik lokket min familie ind i chinatown, hvor vi spiste på en lokal restaurant, menú kortet var på kinesisk, personalet talte kun kinesisk, men maden var (for de flestes vedkomne)god og det var en oplevelse som vi blev enige om var en vi ville huske. Godt det var mig selv som bestilte noget som jeg ikke kunne "artsbestemme", hverken på smag, udseende, eller lugt. Jeg tog så revanche til aftensmaden på "In and Out".
    Glæder mig til forsat at følge med, så "Keep up the good work". Hils Else.

SvarSlet
  2. Dagen var nu ikke særlig planlagt, vel nærmest planlagt til at skulle skride. Det er de bedste dage, hvor man går rundt og oplever kun med nogle få mulige mål og så lader omgivelserne fylde resten af dagen ud.

Tror ikke jeg tør lave kineser finten, selvom jeg har overvejet det nogle gange, ender altid med at bestille noget jeg tror jeg ved hvad er.