09 september, 2011

USA Vest 2011 - dag 13

Brød fra Tartine til morgenmad, det er en rigtig god måde at starte dagen på.

Vi bor i det område af San Francisco som hedder Cow Hollow og da vi fik kigget på et kort til morgen opdagede vi at Golden Gate Bridge var inden for gå afstand, så det blev planen for dagen.

SF er lidt spøjs, jeg har stadig ikke fundet et reelt centrum og det virker som om alle de cool ting er spredt ud over byen med rund hånd, så selv et i-kanten-af-byen kvarter som vi bor i har mange fine butikker, barer og restauranter og det går igen for de andre områder vi har været igennem. For eksempel fandt jeg i  dag af at motellet vi bor på (og som jeg har boet på 2 gange tidligere) ligger 2 blokke væk fra en Apple Store? Og sådan er det med rigtig mange ting, man kunne bruge dage på at udforske de forskellige nabolag, jo længere tid man opholder sig her jo mere synes man at man mangler at udforske og opleve.

Vi drog afsted, med pizzaboks med resterne fra researchen i går aftes under armen, mod Golden Gate Bridge. Det gik findt indtil vi løb ind i et større vejarbejde som blokkerede for alle smutveje ud til strandpromenaden, så vi var igennem kirkegård, over mur og så næsten på rette vej igen.

På vores "smutvej" kom vi forbi en lille kirkegård for kæledyr, uheldigvis ligger den lige midt i vejarbejdet som bygger en ny indfaldsvej/bro fra Golden Gate Bridge men den må være eksemplet på at Amerikanere nogle gange er lidt underlige og der var simpelthen blevet bygget en platform henover kæledyrs-kirkegården således at man kunne understøtte den nye motervejsbro uden at berøre kæledyrs-kirkegården. Jeg er ikke helt sikker på at det ville være blevet hånderet på samme måde i DK.

Golden Gate Bridge er et imponerende bygningsværk og man kan ikke andet en lade sig imponere over hvor flot den passer ind i landskabet - det er som om den altid har ligget der. I dag var gusen/tågen fra Stillehavet tung og toppen af pylonerne stak op i tågen, men det får faktisk bare det hele til at se lidt mere drømmeagtigt ud.

Vi kravlede op til broen og gik ud til midten - stadig med pizzaboks under armen. Der er befærdet på det fælles cykel og gang areal på broen og vores pizzaboks bragte mange smil på folks læber. Udsigten fra broen ind over byen er den bedste mand får og hvis man kommer til SF skal man unde sig at gå eller cykle over broen.

Indholdet af pizzaboksen blev nydt nedenfor broen, fantastisk pizza - også kold, lige hvad der var brug for til frokost.

Vi gik langs strandpromenaden hele vejen ind til Fishermans Wharf hvor Ghiradellis chokolade fabrik ligger (faktisk lå, tror ikke de laver chokoladen der længere) og som er et fast stop på mine besøg i SF. De har nemlig en iscafé hvor man kan få sig en "Very Berry Sunday"... en bombe af en desert og den lagde sig lidt tungt, så vi så os nødsaget til at forsætte gå turen for at få lidt af den brændt af. Vi gik videre langs Fishermans Wharf og forbi alle molerne, rundt til kanten af finansdistriktet. Her fandt vi en bus tilbage til motellet. Den "lille" tur ud til Golden Gate Bridge endte med at blive en tur halvvejs rundt om SF.

Jeg havde for lang tid siden lavet reservation på The Dining Room, en et stjernet Michelin restaurant og som jeg har læst godt om. Vi ankom stadsmæssigt med bus og på gåben til The Ritz-Carlton hvor restauranten ligger. Super oplevelse, tjenerne var om sig og rigtig god mad. Vi valgte kokkens tasting menu og det var en god oplevelse. Efter at være blevet præsenteret for deres udvalg af øl, som mest bestod sig i Stella, Heineken og den slags forbarmede en af tjenerne sig og fandt en flaske Hobs Stoopid som han vist havde lagt fra til sig selv fra et arrangement de havde afholdt for nogle dage siden - så jeg endte også med at have god øl på bordet. En helt igennem dejlig aften.

Vi lærte til sidst at dette at om en uges tid lukker The Dining Room, de ændrer koncept til et mere casual sted, så vi synes at vi var meget heldige at har nået at spise der.

Nu er vi tilbage på motellet og har pakket så vi er klar til at drage til lufthavnen i morgen, hvor vi flyver til New York.