Ved 13-tiden, steg jeg på toget skubbet af DSB ME 1510 som havde planmæssig afgang fra Roskilde kl. 12:51 mod Østerport station. Kun en lille smule forsinket, men det var kun begyndelsen.
På Høje Tåstrup station anoncerede togføreren at der var ild i lokotivet og toget ville ikke køre videre. Jeg havde ikke travlt så jeg blev hængende og fik taget nogle billeder af slukningen af ilden.
Da jeg kom ud af toget var det kraftig røgudvikling fra indsugningen og togpersonalet var igang med at slukke en brand under lokomotivet med skum og CO2 slukkere. Ikke lang tid efter ankom brandvæsnet og begyndte at sikre området, ved at jorde køreledningen til skinnerne og hive hovedrelæet på lokomotivet. Herefter gik der røgdykkere ind for at slukke branden, hvilket tog relativ lang tid, ca 30 minutter vil jeg tro, men de har heller ikke kunnet se meget inde i lokomotivet og der er sikkert mange små hulrum der skal kontrolleres for at være sikker på branden er helt slukket.
På lokomotivets ene side var det tydeligt at der var meget varmt indenfor, ovenstående billeder er af samme område som bliver varmere og varmere. Først bliver malingen sort, så begynder den at boble for til sidst at falde af.
På grund af branden var DSB nødsaget til at lukke alle, pånær et enkelt, regionaltog spor på Høje Tåstrup station, sådan en situtation skaber selvsagt forsinkelser. Derfor har det ikke hjulpet at DSB senere på eftermiddagen blev ramt af en bombetrussel mod Roskilde station senere på eftermiddagen.
Og som afslutning kan jeg fortælle at dette er anden gang jeg oplever at være med et tog hvor lokomotivet bryder i brand...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar