22 november, 2005

Billetter til Robbie Williams i Parken

Så skulle vi til det igen, deltage et billetsalg styret af Billetlugen.dk's systemer. Jeg har efterhånden en del erfaring med deres elektroniske kø system:

Nu er jeg efterhånden ved at være træt af at være forsøgskanin i hvad Billetlugen kalder deres elektroniske kø system, så nu vælger jeg at kalde det for et elektronisk lotteri system. Jeg har tidligere skrevet om Billetlugen og de kan forsat ikke håndtere salg af billetter til de virkelig store arrangementer.

Omkring kl. 10 i dag gik jeg på med 2 computere som var forbundet til internettet af to forskellige ruter (TDC ADSL og en proxy server i Stockholm) og som det er sket før så forsvandt Billetlugen fra internettet 1 minut før billetsalget skulle starte. Mange reloads senere lykkes det at komme til forsiden hvor man skal vælge imellem om man vil købe billet til torsdag eller fredag, hvilket er et lidt underligt valg, betyder det at hvis der bliver udsolgt til koncerten torsdag og jeg står i den kø så skal tilbage og starte forfra i køen til koncerten fredag? Sådan fungerer det jo ikke hvis man står i en fysisk kø, der vil man når man er kommet forrest i køen kunne vælge at købe til hvilken af de 2 koncerter.

Oplevelsen med kø systemet var værre end det har været tidligere, de fleste jeg kender blev jævnligt smidt ud af køen, sikkert fordi Billetlugens servere havde for travlt til at svare hurtigt nok. Det er usikkert hvad der præcist sker i disse tilfælde, starter man bagerst i køen når man reloader siden eller bevarer man sin plads? Min oplevelse i dag tyder på at man ryger bagerst i køen, hvordan skal man ellers forklare at man kan stå i kø i samme browser vindue i 7 timer uden at komme igennem til Billetlugen?

For at argumentere for at der virkelig er tale om et lotteri, vil jeg fortælle at en af mine gode venner faktisk kom igennem køen omkring frokost tid og fik købt billetter. I løbet af eftermiddagen fik han ideen at han jo godt kunne stille sig i kø for at hjælpe os andre til at få billetter og det lykkedes ham faktisk at komme igennem endnu en gang. Han havde ikke de samme problemer med at blive smidt af som jeg og andre oplevede, hvilket tæller for at man mister sin plads i køen når man bliver smidt af.

Ved Billetlugens ilddåb med salget af U2 billetter blev det hele tiden vist hvilket nummer man var i køen, dette var selvfølgelig en rigtig dårlig ide for Billetlugen da køberne så kunne se at deres nummer talte ned og når man var tæt på blev man pludselig nummer 12.000 i køen og sådanne rutcheture er selvfølgelig svære at forklare for Billetlugen . Billetlugen har valgt den simpleste løsning på dette problem og fjernet denne vigtig information så man nu sidder i fuldstændig uvidenhed og ikke aner hvilken placering man har.

Det ville også være rigtig rart at have en oplysning om hvor mange billetter der er tilbage, så ville man selv kunne lave et skøn om det var tiden værd at blive i køen. Det er virkelig kraftige følelser der er involveret når man i timevis har siddet og kigget på at et lille vindue på skærmen har opdateret hvert 30. eller 60. sekund og ikke ved om det er om 2 minutter eller 1 time man kan håbe at komme igennem.

Kort sagt, så ville Billetlugen kunne hæve oplevelsen af deres elektroniske kø/lotteri system væsenligt ved at give en lille smule relevant information til køberne. Det vil give os købere mulighed for at tage kvalificerede valg om hvor meget tid vi vil investere i at få fat på en billet. Samtidig vil det sikre at Billetlugen vil investere tid og penge i at forberede systemet for ikke at tabe ansigt, når købere kan holde øje med at det virkelig er et kø system og ikke et lotteri.

Jeg tror man kalder det gennemsigtighed og at det er en god ting? Gennemsigtighed vil sikre at vi billetkøbere har mulighed for at sikre os at Billetlugen sørger for at sælge billetterne på en fair og ordentlig måde.

I løbet af eftermiddag blev jeg træt at af sidde og kigge på skærmen og i min naivitet tænkte jeg det måske ville være muligt at smutte i Fona og få en billet, den værste kø burde jo være væk. Men det var meget meget naiv tankevirksomhed, uden for begge Fona butikker på Østerbrogade var der køer med mere en 100 mennesker. Folk i køerne spiste pizza og der var også en vældig trafik frem og tilbage mellem kaffe cafeerne i området. Derfor fortrak jeg hurtigt tilbage foran skærmene for at holde øje med mine 2 køer.

Jeg opgave mine 2 køer lidt efter kl. 17 da jeg havde en aftale, men heldigvis var min søster stædig og det lykkedes hende at komme igennem og købe billetter, lige før kl. 18 hvor begge koncerter blev meldt udsolgt. Juuhuu, vi skal ind og se Robbie på en torsdag om mange mange måneder.

Opdatering (22. november): Pipketer har en rigtig god udredning af problemerne med Billetlugen.dk, han gennemgår problemerne for hver koncert og han har givet indlæget overskriften "Billetlugen - en dundrende fiasko!", hvilket jeg kan slutte fuldstændig op om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar