Kun et par dage efter vores fantastiske tur til Aalborg for at se Kylie og besøge vores kusine, sendte min søster en e-mail med teksten.
Hejsa,
Er vi klar på flere koncertprojekter - jeg har fx aldrig hørt ham her...http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=561052/
Khaml
Og selvfølgelig var jeg det, Bossen i København og jeg har aldrig oplevet Bruce Springsteen live - men har kun hørt godt om hans koncerter.
Vi fandt ret hurtigt ud af at det var Billetlugen.dk der skulle stå for salget og med tankerne på hvordan de klarede salget af billetterne til U2 blev vi noget nervøse og overvejede helt at lade være at forsøge at få billetter. Men vi kunne vel altid helgardere og have en foran en Fona butik og en der forsøgte via telefon og internet, men så sendte min søster et link til en artikel med overskriften Billettjek til Springsteen-koncert. Efter at have læst artiklen et par gange sank humøret noget, hvordan kan de tvinge folk til at skulle stole på det billetsystem der faldt fuldstændigt igennem ved salget af U2 billetterne?
Men man er jo nød til at forsøge og om ikke andet kunne det blive til et godt indlæg på min blog.
Så mandag den 18. april tog jeg lidt tidligere på arbejde, 9:55 startede jeg en browser og åbnede Billetlugens hjemmeside.
Klokken blev 10 præcist og jeg klikkede på linket for at komme i kø og blev præsenteret for denne besked.
10:00 - starten er gået
Juhuu, det tegner jo godt. Et hurtigt flash back til U2 salget bragte dog straks sveden frem på panden igen - man skal jo ikke vide sig for sikker.
Klog af skade har Billetlugen.dk valgt at fjerne information om ens placering i køen, så det ikke længere er muligt for folk at følge med i hvordan de kurer op og ned køen.
Næsten som forventet gik der ikke mange minutter før der var problemer og jeg fik præsenteret denne besked.
10:03 - smidt ud af køen
Det er jo en meget betryggende besked at få, især efter at man har været i køen. Med erfaringerne fra sidst er der jo ikke andet at gøre end at forsøge igen.
10:03 - prøver at komme på igen
Men bliver hele tiden sendt til den samme side om at man først kan købe billetter efter kl. 10.
10:04 - returneres til forsiden, igen
Pludselig bliver jeg returneret til forsiden igen og så følger der en periode hvor man cykler imellem forsiden og beskeden om at billetsalget først starter kl. 10:00. Men i hærdighed belønnes og endelig lykkes det at komme i kø igen.
10:06 - er på igen
Nu ville det jo have været rart med en indikation af ens placering i køen, så jeg kunne se hvor mange pladser jeg havde tabt i de 3 minutter der var gået fra jeg blev smidt ud af køen og til jeg var inde igen.
Status siden opdateres hvert 30. sekund og der er en lille tæller der tæller ned - det er simpelthen utroligt så intens man kan sidde og kigge på sådan en! Også selv om man ved man sikkert skal se på den i timer.
Det viser sig at Billetlugen.dk kan bruge beskeden i boksen med blå ramme til at (en vejs) kommunikere med folk i køen og efter 5 minutters ventetid komme denne noget nedslående besked fra dem.
10:11 - Der forventes udsolgt når du når frem
Hmmm, sveden fra tidligere var næsten fordampet men nu var der igen perler på panden. Men der står forventes og derfor må man jo hellere hænge på indtil der står at der er udsolgt.
Når man har fået nok af tælleren, kan man begynde at se lidt på de andre oplysninger Billetlugen giver på status siden (klik på de små udklip for at se fuld print screen af browseren). F.eks. skriver de at man alternativt kan købe sine billetter igennem Fona eller via deres callcenter. I den tid der var gået havde jeg troeligt ringet til callcenteret men kun for at høre en optaget tone, der er åbenbart ikke et kø system der kan håndtere efterspørgslen til en populær koncert.
Det er jo lidt spøjst at de skriver at man kan købe billetter hos Fona når de har været i pressen og fortælle det modsatte. Det må også være gået op for Billetlugen.dk og derfor ændrer beskeden sig efter endnu 10 minutters ventetid.
10:22 - intet salg i Fona
Det er jo fint nok at de får meldt det ud, men 10 minutter senere begynder det rigtigt at gå galt.
10:32 - tekniske problemer hos PBS
En noget vag meddelse, hvor bliver der ikke lukket flere kunder ind, i køen, i butikken?
11:18 - ikke længere salg på internettet
Så nu er det pludselig kun muligt at at købe via callcenteret og det er ikke lykkedes at komme igennem, trods ihærdighed. Nu var humøret på et alletiders lavpunkt, hvorfor begyndte jeg overhovedet at bruge tid på dette - men jeg var jo begyndt og tog derfor en beslutning om at lade browseren blive i køen indtil der ville stå at der blev udsolgt.
11:50 - åbent igen
Juhuu, ups det har jeg vist sagt før uden større held. Godt jeg blev i køen, jeg håber at jeg stadig har holdt min plads. Det har jeg nok, beskeden om at der forventes udsolgt når jeg når frem er forsvundet, så tak til alle dem der gav op og forlod køen.
11:57 - der forventes igen udsolgt når jeg når frem
Som altid med Billetlugen skal man ikke tage glæderne på forskud, selvfølgelig skal de hive ens lille håb ned i kulkælderen igen.
12:01 - stadig problemer med PBS
2 timer efter jeg først forsøgt at komme i køen meldes der igen problemer med PBS. At et firma som Billetlugen hænger PBS ud på den måde kan man jo mene om hvad man vil og det vil jeg ikke gå dybere i her - det viste sig dog trods alt at Billetlugen havde ret og PBS har taget det fulde ansvar på deres skuldre.
Løb op i kantinen for at hente noget mad, men det havde jeg slet ikke behøvet skynde mig der ville nemlig gå 3 kvarter før der var nyt fra Billetlugen.
12:48 - så er der åbent igen
Stadig glad for at være blevet hængende i køen og efter endnu en times venten lykkedes det rent faktisk - jeg var igennem køen og før der var udsolgt.
13:47 - inde i butikken
Billetlugens butik er noget for sig selv, imens jeg undersøgt hvilke billetter der var tilbage gik den ned og jeg blev retuneret til forsiden igen. Heldigvis når man klikkede på linket for at komme i kø igen blev man sendt direkte tilbage til butikken. I alt lykkedes det mig 4 gange at få butikken til at fejle på denne måde.
MEN, det vigtigste og som endnu en gang (næsten) retfærdigør besværet, så har jeg og min søster billetter til Bruce Springsteen i Forum d. 22. juni.
Det blev godt nok en lang smøre, men jeg synes det var vigtigt at få dokumenteret endnu en forfærdelig oplevelse med Billetlugens kø system. Det kan godt være at det primært var problemerne hos PBS der gjorde det til et rent lotteri om man fik billet eller ej, men det er stadig Billetlugen jeg har handlet med og de har endnu ikke formået at levere en ordenlig og retfærdig måde at købe billetter på.
Hvad andre har skrevet om Bruce Springsteen og Billetlugen- Politiken om billetsalget
- Politiken: Billetkaos til Springsteen-koncert
- Computerworld: Billetpres ventes til Springsteen-koncert
- Computerworld: PBS-bøvl blokerer for Springsteen-salg
- Computerworld: Billetlugen holder net-billetter tilbage
Ingen kommentarer:
Send en kommentar