02 november, 2010

Kenya dag 5-8 - Tsavo East

Robert havde arrangeret 4 dages safari i Tsavo East som er en del af det største naturresevat i Afrika.

Vi skulle tidligt afsted, det er en tur på et par hundrede kilometer ind igennem Mombasa og nogle af vejene hernede er ikke i alt for god orden, og vi skulle gerne nå at se lidt vilde dyr også.

Turen forløb fint og vi så kun en enkelt væltet lastbil i vejsiden og vi ankom ved 11-tiden til en af portene til Tsavo East. Så er det op med lugerne i taget, op og stå spotte dyr. Det første lange stykke inde i parken er meget tørt og der er ikke så mange dyr, men det er stadig spændende at finde de første dyr og vi nåede at se både elefanter, giraffer, strudse, meget andet og løver på allerede denne første tur. Til frokost tjekkede vi ind på vores camp Ndololo (udtales bare dololo), fik bagagen in teltet og fik frokost. Så ud på game-drive igen og kigge på flere dyr indtil det bliver mørkt, tilbage i lejren og spise aftensmad og så i seng.

Næste morgen op ved solopgang, ud og kigge på dyr før morgenmad, ud og kigge på dyr, hjem og spise frokost, ud og kigge på dyr og så hjem og spise aftensmad og så i seng. Det er modellen for at være på safari, så det vil jeg ikke skrive så meget mere om.

Lejren vi boede i er hvad man kalder en "tented camp", hvilket vil sige at man bor i telte, de er dog er indrettet som hotelværelser med muret toilet og bad og terrasse, desuden med fast tag henover teltet. Vældig behagelige at sove i da der er god ventilation og man kan klare varmen uden køling. Uden for teltet var der et lille vandhul og allerede på første dagen da vi hvilede et øjeblik efter frokost kom de første elefanter forbi for at drikke vand.

Maden på disse camps og lodges består af stor morgenmad, frisklavet omelet og meget andet. Frokost er 3 retter, med supper til forret og buffet med varme retter, kage og frugt til dessert. Aftensmaden er meget lig frokosten, igen suppe, varme retter og dessert. Man er ikke sulten når man er på safari. Hvis man som vi gjorde på anden dagen lavede en heldagsekspedition får man selvfølgelig en stor madpakke med.

Det er helt fantastisk så mange dyr man ser, selvfølgelig er der lidt døde perioder, men største delen af tiden er der dyr at kigge på, antiloper, bøfler, løver, elefanter osv. Jeg vil lade billederne tale et øjeblik og jeg undskylder på forhånd de mange billeder, men det er for svært at vælge.

Efter 2 dage i Ndololo flyttede vi over i Nguruni Lodge, her bor man på rigtige værelser og det er lidt mere kommercielt, tilgengæld har de en stor veranda ud til et stort vandhul og man kan sidde i restuaranten og kigge ud. Her kom også elefanter, worthogs og også en stor flok bøfler forbi.

At tage på safari på afrikas savanne er noget alle bør unde sig at opleve, det er ikke til at beskrive hvor mange dyr man ser og helt anderledes end noget man kan opleve i DK.

I alt så vi over 30 forskellige løver og i nærheden af 100 elefanter, gepard, masser af giraffer, stor gazelle, impala, hartebeast, giraf antilope, dik dik, worthogs, bøfler, elan antilope, servalkat,  bavianer og aber. Nogle stykker vi ikke helt kunne bestemme (måske en sort panter).

MEN desværre ikke nogen leopard, som jeg stadig mangler for at have set "The Big Five", så jeg må komme tilbage en anden gang og finde en leopard.

Galleri med et lille udvalg af de billeder jeg tog i Tsavo East (udvalgt af mere end 1200) kan ses nedenfor.