09 oktober, 2006

GoogleTube

Nu er det vist på tide at EPIC 2014 bliver opdateret endnu engang, Google har netop anonceret at de har købt YouTube!

Da jeg sidst skrev om EPIC 2014 var der slet ikke tænkt på YouTube, et fænomen der har hærget internettet og skabt noget meget større end den niche mange havde troet video på internettet skulle være.

For dem der vil have lidt hurtig baggrundshistorie kan jeg anbefale at lytte til afsnit 15 af Inside the Net hvor Amber MacArthur og Leo Laporte interviewer Steve Chen, en af grundlæggerne af YouTube. Det er en beretning om et sandt internet-eventyr.

Der har længe været udstedt en "dødsdom" over YouTube, da det længe har været kendt at de bruger mere end 1 million dollar om måneden på båndbredde og de ikke har formået at skabe en forretningsmodel og tjene penge, derfor har de indtil videre levet af venturekapital og sådanne penge er en meget begrænset resource - tror nok sidste prognose jeg hørte, var at de ville løbe tør for penge først i det nye år.

Dette bliver spændende at følge og kan have fundemental indflydelse på fremtidens medieverden, læs eventuelt denne artikel af "I, Cringely" som bringer nogle rygter på banen og om ikke andet sætter tanker for hvad der er i vente for internettets fremtid.

Jeg ved der er mange der ikke ved hvad YouTube er, på trods af mine utallige hints om at folk skulle kigge det efter - så dette er endnu et hint om at bruge 15min (det er svært at bruge mindre) på YouTube og se hvor fremtiden ligger. Enkelte har dog fuldstændig fanget ideen og bedste eksempel er Master of Ceremony's trailer for vores tur til Boston. Når I følger linket vil I sikkert tænke hvor YouTube kommer ind i billedet, men det er en af deres fornemmeste præstationer at stille denne uvurderlige service tilrådighed så den kan implementeres direkte i andre internetsider - kig godt efter, YouTube er at finde midt på siden.

"Det kan godt være at Nord Korea har fået en atombombe, men Google har fået YouTube!", nu er det vist på tide at komme i seng.

Update:

Jeg har selv lavet logo mashup'et som findes først i dette indlæg, men faldt efterfølgende over dette mashup som er meget sejere og meget mere gennemtænkt. Det er faktisk så gennemtænkt, at man kommer til at tænke på om YouTube rent faktisk har haft dette i tankerne dengang de valgte deres lidt underlige og alligevel velvalgte navn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar